عضویت در خبرنامۀ انجمن:


گزارش هفتمین کنفرانس ملّی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی آموزش و یادگیری الکترونیکی

به نام خداوند جان و خرد

 گزارشی از هفتمین کنفرانس ملّی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی آموزش و یادگیری الکترونیکی

25 و 26 بهمن‌ماه 1391

دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز

هفتمین كنفرانس ملّی و چهارمین كنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الكترونیكی با حضور بیش از سیصد نفر از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و نمایندگان سازمان‌های دولتی و خصوصی، روزهای بیست‌وپنجم و بیست‌وششم بهمن‌ماه سال جاری در دانشكدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز برگزار شد. در این كنفرانس دو روزه، 70 مقاله به صورت شفاهی، در قالب چهار جلسۀ موازی و 35 مقاله در قالب پوستر ارائه شد.

مراسم افتتاحیۀ این كنفرانس با حضور چند تن از مسؤولان دانشگاه و كنفرانس همچنین چند سخنران داخلی و خارجی برگزار شد و طی آن سخنرانان دیدگاه‌های مختلف خود را در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های فراروی یادگیری الكترونیكی بیان كردند.

دکتر علیرضا خیاطیان، رئیس دانشكدۀ مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه شیراز و رئیس كنفرانس، در آیین افتتاحیۀ هفتمین كنفرانس ملّی و چهارمین كنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الكترونیكی اشاره کردند: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز دانشگاه شیراز دارالعلمی در دارالعلم است كه با قدمت بیش از 70 سال، فعالیت خود را ادامه می‌دهد. وی با اشاره به این‌كه دانشگاه شیراز با بیش از ده‌ها چهرۀ ماندگار، بزرگ‌ترین دانشگاه نیمۀ جنوبی كشور محسوب می‌شود، خاطرنشان كرد: دانشكدۀ آموزش‌های الكترونیكی دانشگاه شیراز از سال 1382 به عنوان نخستین دانشكدۀ آموزش‌های الكترونیكی در كشور آغاز به كار كرد و امروز به عنوان یكی از موفق‌ترین دانشكده‌ها در كشور شناخته می‌شود. ایشان ضمن بیان این‌كه دانشكدۀ برق و كامپیوتر دانشگاه شیراز هم از جنبه‌های مختلف برای آموزش از راه دور شرایطی را فراهم نموده است، تصریح كرد: در این كنفرانس شاهد یك همگرایی و یادگیری توأم با فنّاوری اطلاعات هستیم كه این امر نشان‌دهندۀ نزدیكی علوم به یكدیگر است.

دكتر حبیب دانش‌منش، رئیس دانشكدۀ آموزش‌های الكترونیكی دانشگاه شیراز نیز در بیاناتی اظهار داشت: دانشكدۀ آموزش‌های الكترونیكی دانشگاه شیراز در سال 1382 با دو رشته و 1390 دانشجو آغاز به كار كرد و در كمتر از یك دهه، این تعداد به 15 رشته و 4000 دانشجو رسیده است و امیدواریم بتوانیم رشته‌های مورد نیاز جامعه را در این دانشكده دایر كنیم. ایشان در ادامه اشاره کرد: در حوزۀ فنّاوری اطلاعات به دنبال پوشش بیشتر غیر فارسی زبانان و همچنین راه‌اندازی و توسعۀ رشته‌های دكتری در این ‌دانشكده هستیم. وی افزود: این‌دانشكده یكی از بزرگ‌ترین مراكز آموزش‌های الكترونیكی در كشور است و از سال 1385 هم به صورت برون مرزی در دهكدۀ دانش دبی شعبۀ بین‌الملل خود را مختص فارسی زبانان راه‌اندازی كرده و از ابتدای سال تحصیلی 1391 نیز در مالزی و ارمنستان فعالیت خود را آغاز كرده‌ایم و سعی بر توسعۀ شعبه‌های برون مرزی این دانشكده داریم.

دكتر دانش‌منش با انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از آموزش الكترونیكی تصریح كرد: برای جا انداختن نحوۀ آموزش الكترونیكی و استفاده از آن به فرهنگ‌سازی در بین مراكز آموزشی نیازمند هستیم. وی افزود: هنوز این تفكر در بین مسؤولان آموزشی وجود دارد كه آموزش مجازی نیاز به امكانات ندارد و مشكلات این نوع آموزش كم است. همچنین وجود سیستم بوروكراسی اداری و گرفتن امضاهای متفاوت در این نوع آموزش حل نشده است و با وجود مجازی بودن، افراد باید برخی از مراحل اداری خود را به صورت حضوری پیگیری نمایند. برخی استادان به دلیل تدریس طولانی در سیستم حضوری، تعامل خوبی با سیستم الكترونیكی ندارند و مطابق با سیستم گذشته رفتار می‌كنند. وی افزود: در بحث آموزش الكترونیكی سرعت در اطلاع‌رسانی اهمیّت زیادی دارد؛ امّا این موضوع در سیستم اداری به خوبی رعایت نمی‌شود و به توجه بیشتر در سطح دانشگاه‌ها نیاز دارد. ایشان در پایان خاطرنشان كردند: بزرگ‌ترین مزایای این‌دانشكده این است كه دانشجویان می‌توانند از توانمندی اساتید علمی بزرگ و برجستۀ سراسر دنیا بهره‌مند شوند.

دکتر ستار هاشمی، دبیر هفتمین كنفرانس ملّی و چهارمین كنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الكترونیكی، یكی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این كنفرانس را ایجاد فضایی برای معرفی دستاوردهای علمی و تحقیقاتی ملّی و بین‌المللی عنوان كرد. وی افزود: یادگیری، طراحی، روش‌شناسی و ارزیابی، كاربردها و موردكاوی در نظام یادگیری الكترونیكی، جنبه‌های مهندسی و فنّاورانه در یادگیری الكترونیكی، جنبه‌های راهبردی، مدیریت و سازمان در یادگیری الكترونیكی، جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در نظام یادگیری الكترونیكی و تضمین كیفی و ارزشیابی، ارزیابی و اعتبارسنجی در یادگیری الكترونیكی از محورهای این كنفرانس به شمار می‌روند.

وی، قابلیت‌های تعاملی، بهبود خلاقیت و نوآوری در دانشجویان به كمك روش آموزشی و مهندسی اجتماعی را جهت‌گیری ویژۀ این كنفرانس دانست و گفت: بیش از 400 مقاله از سراسر ایران و كشورهای هلند، استرالیا، اندونزی، مالزی، تونس و عراق دریافت که حدود 30 درصد آنها پذیرفته شد. وی در ادامه گفت: سه سخنران كلیدی از كشورهای ایران، هلند و آمریكا و یك سخنران مدعو از انگلیس به ایراد سخن می‌پردازند و همچنین چهار نشست تخصصی در این كنفرانس برگزار می‌شود.

دکتر سیّدعلی اکبر صفوی، دبیر علمی هفتمین كنفرانس ملّی و چهارمین كنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الكترونیكی نیز در مراسم افتتاحیۀ كنفرانس اظهار داشت: این كنفرانس با هدف گسترش دانش و تبادل آخرین دستاوردهای علمی تحقیقاتی توسط همۀ فعالان، پژوهشگران و اندیشمندان مراكز پژوهشی و دانشگاهی داخل و خارج از كشور، ترتیب یافته است.

وی افزود: هم‌زمان با برگزاری این كنفرانس، نمایشگاه جانبی با هدف ارائۀ آخرین دستاوردهای دانش فنی و چالش‌های مرتبط با زمینه‌های مختلف یادگیری و آموزش الكترونیكی برپا شده است. وی ادامه داد: رشد 30 درصدی آموزش‌های الكترونیكی یكی از موضوعاتی است كه در برنامۀ پنجم توسعۀ كشور به آن تأكید شده است. این كنفرانس با یك پیشینۀ هفت ساله در صدد است به شناخت و برنامه‌ریزی بهتر مسؤولان و متخصصانی كه در این امر در حال فعالیت هستند، كمك كند. وی با تأكید بر ضرورت انكارناپذیر توجه به آموزش‌های الكترونیكی خاطرنشان كرد: بیش از 90 درصد دانشگاه‌های بزرگ دنیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این شیوۀ آموزشی بهره می‌برند.

در ادامه دكتر غلامعلی منتظر، رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن علمی یادگیری الكترونیكی ایران (یادا) به عنوان نخستین سخنران كلیدی به موضوع «تبارشناسی فعالیت‌های یادگیری الكترونیكی در ایران» پرداخت. سپس آقای دكتر سایمون از كشور هلند به عنوان سخنران كلیدی دیگر به ارائۀ سخنرانی در زمینۀ «یادگیری الكترونیكی و استفاده از بازخورد در بهبود و ارتقای آن» پرداخت. سخنران بعدی كنفرانس خانم كارن از كشور انگلستان بود كه به صورت ویدئو كنفرانس از لندن دربارۀ شبكه‌های اجتماعی و استفاده از آنها در یادگیری الكترونیكی پرداخت . جلسات علمی كنفرانس طی بعد از ظهر همان روز و صبح و عصر روز بعد، طی چهار جلسۀ موازی و یك جلسه ارائه پوسترها ادامه یافت. صبح روز دوم نیز سخنرانی دكتر هیرومی از كشور آمریكا كه به صورت ویدئو كنفرانس برگزار می‌شد مورد استقبال حاضران قرار گرفت.