استاد دانشگاه شیراز: سازگاری با کرونا در گرو اعتماد به دانشگاهیان است

دکتر علی‌اکبر صفوی، رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شیراز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا بیان داشت:اگرچه با شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها متوقف شد، مشاغل و صنایع وابسته به حوزه بهداشتی و درمانی رشد کرد؛ درنتیجه باید در حوزه اقتصادی انعطاف‌پذیر بود و مرتبط با نیاز روز کسب و کارها را رونق داد، برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و سرعت تغییر را در روش زندگی مردم و کسب و کارها افزایش داد.

مسوولان هنوز به خروجی پژوهش‌های دانشگاهی اعتماد ندارند

وی ادامه داد:هنوز خروجی‌ پژوهش‌های دانشگاهی به درستی مطالعه نمی‌شود و به تحقیقات به گونه‌ای هوشمندانه نمی‌نگرند و این پاسخ کلیشه‌ای که این پژوهش‌ها به درد کتابخانه‌ها می‌خورند، مطرح است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که با قطعیت می‌توان گفت حدود ۷۰ تا ۸۰درصد پژوهش‌های دانشگاهی از نگاهی فکری و تحولی برخوردار است؛ اما در بحران‌ها، تصمیم‌گیری به‌صورت لحظه‌ای است و به این مسائل توجه نمی‌شود، آنچه غالبا در این موراد مطرح است، موضوعات قابل لمس و مسائل در لحظه است و خروجی پژوهش‌ها دیده نمی‌شود.

به گفته صفوی دنیای پس از کرونا در سطح جهانی نیز با پیش از آن تفاوت خواهد داشت. هم‌اکنون بسیاری از کارخانه هادر حال ورشکستگی هستند و مدل‌های کسب و کار جهانی در حال کوچک‌شدن و تبدیل به فعالیت‌های محلی هستند.

او ادامه داد: در انقلاب چهارم صنعتی هم با این موضوع مواجه هستیم که حتی در صورت نبود کرونا، تولیدات محلی رشد خواهند کرد؛ به شرطی که مسئولان اهمیت این موضوع را درک کنند و روش دستیابی به آن را در دستور کار قرار دهند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید از تفکر دانشگاهیان و آنان که آینده‌نگری مبتنی بر پژوهش دارند، بیشتر بهره گیرند، عنوان کرد: در همین بحران نشان داده شد که تشخیص‌های مجامع علمی و پیش‌بینی‌های آنها چقدر درمقایسه با کشورهایی که به توسعه علمی اعتنا نمی‌کنند متفاوت است.

صفوی اظهار کرد: این نگاه که دانشگاهیان براساس فرضیات صحبت می‌کنند و رهاوردهای آنان نادرست است، باید اصلاح شود.

اقتصادهای خرد و کلان مبتنی بر گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیدند

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود میزان تاثیر کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی استان فارس را تشریح کرد و اظهار داشت: استان فارس به‌واسطه مهمان‌پذیری در ایام فروردین به‌ شدت از تاثیرات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا متاثر شد و تمامی اقتصادهای خرد و کلان مبتنی بر فعالیت‌های گردشگری و توریستی در این استان متضرر شدند.

صفوی بیان داشت: از آنجا که تمام این شغل‌ها به هم وابسته‌اند، آسیب در سطحی وسیع کل استان را فرا گرفت، از خدمات هتلینگ گرفته تا رستوران‌ها و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی از خرده‌فروشی تا عمده‌فروشی؛ افزون بر این، بسیاری از سفرها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی متوقف شد و از همین رو، شدت بحران و آسیب آن از منظر اقتصادی در فارس بسیار زیاد بود.

صفوی افزود: به ویژه کرونا، در فروردین و اردیبهشت‌ماه فارس را از ثروتی شایان توجه محروم کرد و تداوم آن نیز آسیب‌های بیشتری به کسب و کارها زده و خواهد زد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: با همین بحران به شکلی پراکنده‌تر در سطح ملی مواجهیم. روند بسیاری فعالیت‌ها کند شده، تولید کارخانه‌ها کاهش یافته، فضای گردشگری دچار آسیب و برخی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی متوقف شده است؛ افزون بر این با بحران عدم ثبات قیمت‌ها و گرانی‌های بی‌منطق نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم و و شاهد این هستیم که این گرانی‌ها حتی با افزایش قیمت دلار و طلا همخوانی ندارد و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، بلکه نوعی لجام‌گسیختگی در افزایش قیمت‌ها وجود دارد که همه ابعاد جامعه را متاثر می‌کند.

او با بیان اینکه بحران کرونا در دنیا و نه فقط در ایران، به زودی تمام نخواهد شد، ابراز داشت: دانشگاهای آمریکا، انگلستان، هلند، چین و دیگر نقاط جهان اعلام کردند که بعضا تا تابستان آینده کلاس‌هایشان را به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌کنند؛ این بدان معناست که پیش‌بینی می‌کنند تا تابستان ‌آینده با بحران کرونا دست به گریبان خواهیم بود.

صفوی اظهار کرد: با این تفاسیر در تمام ابعاد در کشور شاهد مشکلات  خواهیم بود؛ از همین رو حرکت مولد کند می‌شود و فشار اقتصادی بیشتر. معاملات خارجی به‌شدت کمتر خواهد شد و گردشگری در حوزه داخلی و خارجی به حداقل می‌رسد و همه این‌ها به معنای تولید کمتر و بحران بیشتر است.

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مسائل یادشده بر نوع رفتار انسان در بلندمدت تاثیرگذار است، بیان داشت: در حال حاضر مراسم مذهبی، مسابقات ورزشی، تورهای گردشگری و تفریحی، آموزش و… بسیاری دیگر از فعالیت‌های جانبی به‌صورت محدود ادامه خواهد یافت؛ البته لغو نخواهد شد اما ماهیتش تغییر یافته است.

به عقیده صفوی کرونا در حوزۀ اقتصاد پدیده‌ای بحران‌زا تلقی می شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که در  ۸۰ سال گذشته هیچ بحرانی به این شکل سراسر جهان را نگرفته است.

تحولات دیجیتال نوع نیازها و رفتارهای جهانی و محلی را دگرگون کرده است

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه به تحولات دیجیتال در سطح جهانی و اتوماتیک‌شدن شیوه کسب و کارها نیز اشاره کرد و عنوان داشت: این موضوع نوع نیازها را تغییر داده و رفتارهای جهانی و محلی را دگرگون کرده است؛ همچنین شغل‌های مهم و غیرمهم و نوع تولید ثروت را عوض کرده است. امروز این بحران سبب شده که تحولات دیجیتال با سرعت بیشتری در مقایسه با گذشته رخ دهد.

وی افزود: استفاده از رایانه‌ها، شبکه‌های مجازی، گوشی همراه هوشمند و… درکشورهایی که تکنولوژی پیشرفته تر بوده، بر مدیریت کرونا تاثیر گذاشته و دستاوردهای مثبتی همراه داشته است.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همین راستا، به ضرورت گسترش زیرساخت‌های آموزش از راه دور اشاره کرد و بیان داشت: ده سال پیش اولین سیستم پزشکی از راه دور ایران را در هتل المپیک تهران در حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرا افتتاح شد؛ اما متاسفانه سیستم‌های مدیریتی در حوزه علوم پزشکی کشور، شیراز و وزارت بهداشت همراه نشدند و این مسائل کاملا موقف ماند و امروز می‌بینیم که اگر این سیستم با سابقه ده ساله‌اش فراهم بود، تا چه میزان می‌توانست در مهار بحران کرونا تاثیرگذار باشد و امر پایش بیماران، عدم مراجعه حضوری بیماران و رسیدگی به آن‌ها در همه ابعاد با تحولات دیجیتال با سرعت بیشتری صورت می‌گرفت.

استاد دانشگاه شیراز عنوان کرد: امروز با استفاده از ابزارهای دیجیتال و برنامه‌های مبتنی بر آن‌ها می‌توانیم دقیق تر عمل کنیم. در همین زمینه پیشنهادهایی نیز به مسوولان استان ارائه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ۲۵ خرداد ۹۹ اعلام کرد: مجموع بیماران مبتلابه کرونا در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۷ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments