دومین همایش ملی «اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری دانشگاه الزهرا، انجمن آموزش عالی ایران و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ بهصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. آخرین مهلت دریافت مقالات کامل پژوهشگران و نویسندگان ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ میباشد.
شیوه تنظیم مقاله
معرفی کامل نویسنده/ نویسندگان مقاله: رشته تحصیلی، گروه، دانشگاه/ مؤسسه، درجه علمی، پست الکترونیکی، شماره تماس ضروری
حجم متن مقاله بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه با رفرنس
قلم متن فارسی مقاله B Lotus با اندازه ۱۴
ترتیب بخشها: چکیده، مقدمه، مبانی و پیشینه، روش تحقیق، یافتهها، بحث و نتیجهگیری، منابع
نحوه ارسال مقاله کامل
ارسال متن word مقاله به پست الکترونیکی: akhlagh1401@iscs.ac.ir
دبیر علمی همایش:
- دکتر رضا مهدی
اعضای کمیته علمی:
- حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
- دکتر حسین ابراهیم آبادی
- حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی
- دکتر صدرا خسروی
- حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر
- دکتر محمدرضا صعودی
- دکتر سیدعلی اکبر صفوی
- دکتر حامد طاهریکیا
- دکتر احد فرامرز قراملکی
- دکتر عباس کاظمی
- دکتر عبدالله کریمزاده
- دکتر امیر کشاورزیان
- دکتر محمدرضا کلاهی
- دکتر رضا ماحوزی
- دکتر رضا مهدی
محورهای تفصیلی همایش:
۱- مبانی، رویکردها، مسائل، چالشها، تجربهها و سیاستها در اخلاق آموزش و پژوهش مجازی
- مفاهیم، رویکردها، سیاستها
- تجربهها (بویژه تجربه دوره کووید ۱۹)
- مسائل و چالشها
- سوگیریها
- محرمانگی، حریم خصوصی، امانتداری، مالکیت فکری
- معنویت و باورهای دینی
- امکان هویتهای غیر واقعی، عدم تماس چهره به چهره
۲- اخلاق آموزش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی
- کنشگران (استادان، دانشجویان)، دانشگاهها و فضاهای آموزشی
- رابطه استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو
- محتواهای آموزشی
- تکالیف یادگیری
- ارزشیابیها
- پشتیبانیهای مستمر
- تقلب علمی
۳- آموزش حرفهای، مهندسی و پزشکی، دروس عملی، کارگاهی و میدانی
- آموزش عالی حرفهای
- آموزش عالی دروس فنی- مهندسی
- آموزش عالی دروس علوم پزشکی
- آموزش عالی دروس عملی، کارگاهی، میدانی و صحرایی
۴- اخلاق پژوهش در فضای مجازی
- کنشگران و پژوهشگران، دانشگاهها و فضاهای پژوهشی
- ارتباطات (چالشهای اخلاقی مربوط به پژوهشگران-آزمودنیها)
- موضوعات، راهبردها، روشها و روششناسیها
- کرامت انسانی در پژوهش مجازی
- حقوق حیوانات در پژوهش مجازی
- انتشار دستاوردهای پژوهشی، تصمیمسازی و تصمیمگیری برپایه پژوهش
- راهنمایی طرحها، پایاننامهها و رسالهها
۵- اخلاق دادهها
- گردآوری دادهها
- شکل و صورت دادهها
- تحلیل و نتیجهگیری از دادهها
- جعل و تحریف دادهها
- سرقت دادهها
- انتساب دادهها
- دستکاری دادهها
- اشتراک و انتشار دادهها و تصاویر
- چالشهای اخلاقی مربوط به رؤیتپذیری یا رؤیت ناپذیری، برجستهسازی یا حاشیهرانی دادهها
- چالشهای اخلاقی مربوط به بازنمایی دادهها
۶- ابزارها و بسترهای الکترونیکی، شکاف دیجیتال و نابرابریها، شبیهسازها، پشتیبانها
- رابطه انسان با ماشین
- شکاف دیجیتال
- نابرابریها در دسترسی به ابزارها و ماشینها
- بهرهگیری از شبیهسازها و پشتیبانهای آموزش و پژوهش
۷- مناسبات اجتماعی- اخلاقی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
- اخلاق روابط اجتماعی در فضای مجازی
- اخلاق تعامل با رسانهها و شبکههای اجتماعی
- توازن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و زندگی شخصی و خانوادگی
اهداف همایش
امروزه همسو با گسترش و همهگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه و اهتمام به فضای مجازی و به تبع آن، آموزش و پژوهش در این فضا، اهمیت، ضرورت و شدت فراوانی پیدا کرده است. استفاده از فضای دیجیتال و قابلیتها، مزیتها و محاسن متعدد آن در همه امور زندگی بویژه آموزش و پژوهش نه بهعنوان یک اختیار بلکه به یک ضرورت و اجبار در زیست موفق اینجهانی تبدیل شده است. شاهد این مدعا، دوره همهگیری ویروس کووید ۱۹ میباشد که در این برهه از حیات بشری، اکثر فعالیتهای مرتبط با کسبوکارها، یاددهی- یادگیری و پژوهش در بستر امکانات و قابلیتهای فضای مجازی تعریف و انجام شد. آموزش و پژوهش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی در آینده دور و نزدیک نیز با شدت و قابلیتهای متعدد ادامه داشته و به بُعدی از ابعاد و ساحتهای مختلف دانش و سواد بشری تبدیل خواهد شد.
در این میان، آنچه در بهرهمندی از قابلیتهای فضای مجازی و آموزش و پژوهش در بستر آن، بیش از همه ضروری به نظر میرسد، موضوع «اخلاق» است. اخلاق هم در جایگاه راهنمای فرایندهای سالم و پاک آموزش و پژوهش و هم در جایگاه نتیجه و غایت نهایی آموزش و پژوهش دارای ارزش و اعتبار ویژه میباشد. بهعبارتی، اخلاق عوامل مرتبط با آموزش و پژوهش شامل استادان، پژوهشگران، دانشجویان، سوژهها، مصاحبهشوندگان، طراحان، پشتیبانان سامانهها و ابزارهای الکترونیکی، دارای ارزش و اهمیت فراوان بوده و باید مطابق با یک معیار و چارچوب راهنمای معتبر، هدایت و راهبری شود. بنابراین، «اخلاق آموزش مجازی» و «اخلاق پژوهش مجازی» بهعنوان دو مفهوم کلیدی در بهکارگیری امکانات، ابزارها و ظرفیتهای پُرشمار فضای مجازی و دیجیتال در خلق، انتقال و کاربست دانش، دارای اهمیت ویژهای بوده و شایسته توجه و عنایت خاص در فرایند آموزش و پژوهش میباشد.
از اینرو، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان «مؤسسهای در مسیر خلق دانشگاه تمدنساز» و در جایگاه اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس رسالت و مأموریت ذاتی خود با همفکری و همراهی جمعی از صاحبنظران و اخلاقورزان کشور اقدام به طراحی و برگزاری «همایش ملی اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» کرده است. هدف عمده این فعالیت و رویداد علمی، همفکری و همآفرینی درباره مبانی، رویکردها، کاربردها، مسائل، چالشها، تجربهها و سیاستها در حوزه آموزش و پژوهش در فضای مجازی و دیجیتال و خلق و ترویج دانش نظری و عملی در زمینه اخلاق آموزش و پژوهش مجازی با مشارکت انبوه اندیشمندان و صاحبنظران خیراندیش است. انتظار میرود در نهایت امر، این همایش علاوه بر خلق دانش در حوزه آموزش و پژوهش مجازی، به دستاورد و محصول ارزشمندی نظیر «نظامنامه اخلاق آموزش مجازی» و «نظامنامه اخلاق پژوهش مجازی» دست یابد و یا دستکم دو متن سیاستی با عناوین «گزارش راهبردی اخلاق آموزش مجازی» و «گزارش راهبردی اخلاق پژوهش مجازی» تهیه و در دسترس مسئولان و دستاندرکاران حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور قرار دهد.