فناوری اطلاعات جهان را در دوران کرونا سرپا نگهداشت/آی‌تی بن بست ندارد

استاد دانشگاه شیراز اعتقاد دارد که امروز ناگزیر از همراهی با جهان در پیشرفت‌های علمی هستیم، تاکید کرد که این فناوری اطلاعات بود که در دوران کرونا، جهان را سرپا نگه‌داشت.

دکتر علی‌اکبر صفوی شنبه ۲۷ فروردین در نشست خبری نمایشگاه کیتکس، گفت: طی دو سال گذشته، به دلیل وضعیت شیوع کرونا شاهد مَجازی شدن فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف آموزشی، تجاری، گردشگری و …. بودیم؛ این فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت‌ها و افراد فعال در این زمینه بودند که به واسطه دستاوردهای علمی، از بروز مشکلات عدیده جلوگیری کردند.

صفوی با بیان اینکه بخش اعظمی از فعالیت‌ها در سطح جهان با بهره گیری از فناوری اطلاعات در حال انجام است، ورود به این عرصه را بسیار مهم، حیاتی و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد که امروز شرکت‌ها و افراد فعال در این حوزه، جزو ثروتمندترین‌ها قرار گرفته‌اند و کسب و کارهای این بخش جایگاهی ویژه دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه شیراز با بیان اینکه، رویدادهای نمایشگاهی، مهمترین فعالیت‌ها برای تبادل اطلاعات در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود و برای توسعه در همه ابعاد باید به شکل جدی دنبال شود، گفت: بعد از ۲ سال محدودیت‌های کرونایی یک نمایشگاه بزرگ در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات و در گستره بین‌المللی با محوریت استان فارس و شهر شیراز در جزیره کیش قرار است برگزار شود.

او در بیان علت برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش را، زیرساخت‌های نمایشگاهی موجود در آن منطقه، نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس، سهولت دسترسی و بین‌المللی بودن این رویداد نمایشگاهی و اهمیت آن را مطرح کرد.

صفوی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی توانمند و مطرح کشور در حوزه فناوری اطلاعات و علوم مهندسی با این رویداد نمایشگاهی همکاری دارند، گفت: مهمترین برنامه جنبی این نمایشگاه، برگزاری ۱۰ سخنرانی علمی در ابعاد مختلف نظیر امنیت رمزارزها، اینترنت اشیاء، شهر هوشمند و …. خواهد بود.

دبیر علمی نمایشگاه کیتکس با اشاره به شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این نمایشگاه یک حرکت مهم در سالیست که بر مبنای نوآوری‌های علمی و فناوری اطلاعات، نامگذاری شده است.

او از حضور استارتاپ‌های بزرگ حوزه آی تی کشور در نمایشگاه کیتکس خبر داد و گفت: اخبار حاکی از آنست که سهام بیش از ۵۰ درصد استارتاپهای بزرگ جهان توسط کشورهای عربی خریداری شده و این به آن معناست که در آینده شاهد تحولاتی فراوان و گسترده در حوزه خلیج فارس خواهیم بود و ما نیز باید سهم مناسبی را در این زمینه داشته باشیم.

صفوی با یادآوری اینکه هاب شیراز، جزو بزرگترین شتاب‌دهنده‌های کشور محسوب می‌شود، گفت: یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران با دانش، فهیم و عاقل فراهم کردن بستر حضور کارشناسان مرتبط سیستم تحت مدیریت‌شان در نمایشگاه‌های مختلف است.

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به سابقه ۲ دهه حضور در فضاهای علمی مرتبط با کامپیوتر، آی‌تی و فناوری اطلاعات، گفت: قطعا آینده بسیار نزدیک‌تر از آن چیزیست که تصور می‌کنیم؛ این موضوع را با مروری بر تحولات علمی درک خواهیم کرد.

صفوی با تاکید بر لزوم کسب شناخت از تحولات حوزه‌های مختلف علم خصوصا فناوری اطلاعات، سرعت رشد تحولات در این حوزه را شگفت‌آور و البته وحشتناک توصیف و تاکید کرد که تا یک دهه آینده، هوش مصنوعی از مغز انسان پیشی خواهد گرفت و این رخداد وحشتناکی است.

استاد دانشگاه شیراز ضمن تصریح اینکه”آی تی بن بست ندارد و اینترنت قابل محدود و مسدود شدن نیست”، خاطرنشان کرد: برای داشتن کنترل بر فضای آی تی، اینترنت و فناوری اطلاعات باید به دنبال مسیرهای علمی و قابل حصول با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، آگاهان و دانشمندان بود.

به گزارش ایسنا، دومین نمایشگاه کیتکس، قرار است که طی روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت، در مرکز نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار خواهد شد.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments